فهرست

RiME

Categories: ,

190,000 تومان

سنجش

توضیحات

شروع رایم ساده و بدون هیچ حاشیه چینی است. دریای طوفانی و امواج خروشان پسری سیه‌چرده را با خود به ساحل آورده و او در ساحل به هوش می‌آید و از همین جا بازی بدون هیچ دیالوگ و کات سینی آغاز می‌شود. این روال بازی رایم است و بازی بدون یک خط دیالوگ تا به پایان پیش خواهد رفت . تنها برخی مواقع کات سین‌های کوتاهی نمایش داده می‌شوند تا پیشروی در محیط را برای بازیکن تسهیل بخشیده و بیشتر عواطف پسرک را نشان دهند.
همین اول کار باید گفت که این بازی تأثیرات زیادی هم در فرم و هم در اجرا از بازیهای معروف قبل از خود گرفته است، که از (Journey) و (Ico) می‌توان به عنوان شاخص ترین آنها یاد کرد. کاراکتری تنها که بدون دیالوگ در بازی پیشروی کرده و با استفاده از عناصر محیطی داستان و نمادهای آن را متوجه می‌شود. طراحی معماها و اندک دشمنان بازی نیز از این بازی و سایر بازیهای مشابه تأثیر پذیرفته است.

بازی در چهار محیط بزرگ پیگیری می‌شود که هر کدام ویژگیها و تفاوتهای بصری خود را دارند، از ساحلی شبیه سواحل مدیترانه‌ای یونان با سازه‌های سفید گرفته تا صحرایی شبیه صحرای مصر، از سازه‌هایی احاطه شده با درختان پرتعداد گرفته تا سرزمینی تاریک و بارانی. همه این مکان‌ها به کمک موتور آنریل به زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند و گرافیک هنری بازی فوق العاده است. رنگ بندی، طراحی هنری مکان‌ها و موجودات، نورپردازی و سایر عوامل دست به دست هم داده‌اند تا با اثری آرام‌شبخش و کاملاً هنری از حیث گرافیک روبرو باشیم.

از بین قسمت های مختلف بازی از داستان می‌توان به عنوان پیچیده‌ترین بخش آن یاد کرد. روایت بازی وام گرفته از بازی‌هایی مانند (inside) و (Journey) بدون دیالوگ و شرح وقایع و تنها با استفاده از نمادها و حضور پسرک، روباه و مرد شنل‌پوش مرموز انجام می‌پذیرد و بنابراین فهم و نتیجه گیری از داستان بیشتر به عهده مخاطب گذاشته می‌شود. ولی آیا بازی توانسته تاثیر و گیرایی بازی‌های فوق الذکر را در زمینه داستان از خود به جای بگذارد؟ جواب تقریباً منفی است. عدم انسجام در اتصال محیط‌ها و رخدادهای بازی به یکدیگر از قدرت روایت بازی کم کرده و این عدم انسجام در برخی قسمت‌های بازی به گونه‌ای است که بازیکن فکر می‌کند داستانی در کار نبوده و صرفاً بدون دلیلی موجه از مکانی به مکانی دیگر بعد از لودینگ می رود تا تنها بازی ادامه پیدا کند. گرچه پایان غافلگیرکننده بازی تا حدی توجیه کننده این عدم انسجام‌هاس ولی در کل نمی‌تواند تأثیر ماندگاری از خود در این زمنیه به جای بگذارد. در طول بازی نیز کالکتبل هایی وجود دارند که می‌توان با جمع کردن آنها نکات بیشتری از داستان را متوجه شده و حدس زد که در نوع خود می‌تواند برای تکرار دوباره بازی بین بازیکنانی که به دنبال درک بیشتر داستان و دنیای بازی هستند انگیزه ایجاد کند.
بازی Rime تأثیرات فراوانی از بازیهای مطرح قبل از خود گرفته، ولی با ترکیب نه چندان با کیفیت عناصر برجسته این بازی‌ها و عدم اضافه کردن نوآوری قابل ملاحظه نتوانسته هویت جدیدی به خودش ببخشد و بیشتر وامدار و مقلد آن‌هاست تا ادامه دهنده راه آنها. با این حال اگر به دنبال بازی هنری با فضای آرام‌بخش و موسیقی‌هایی دلنشین هستید تا ساعاتی را در آرامش جزیره‌ای زیبا سپری کنید، مطمیناً رایم انتخاب خوبی خواهد بود.